Minns du?

Vad du gjorde idag för 20 år sedan?
Nej, trodde väl inte det.
Men för oss som är lite äldre, vi minns exakt vad vi gjorde den här dagen för 25 år sedan.
Visst är det märkligt.
Det är nog svårt att förstå vidden av det som hände i Sverige för 25 år sedan, men jag tror att vi alla är överens om att hela samhället förändrades i grunden, då vår stadsminister sköts på öppen gata i Stockholm för just 25 år sedan.
Jag var inte ett dugg politiskt intresserad som 17 åring, jag visste knappt vad det handlade om.
Men Olof Palme var "Sverige" på något vis. Idag, 25 år senare så kan jag inte alls sympatisera med Socialdemokraternas politik, så som jag kanske gjorde då Palme fanns.
Eller så är det bara en glorifiering av något som så drastiskt försvann och förändrade hela nationen, vad vet jag.
För 25 år sedan chockades alla, och då menar jag alla, för det finns inte många datum som så många minns så klart och tydligt som den 28 februari 1986
Själv satt jag i en lägenhet i Bojsenburg i Falun, 17 år och gravid. Jag minns hur dagstidningen låg på golvet nedanför ytterdörren, med den svarta texten om att Palme var död. Jag minns att jag satte på tv´n och tittade gråtandes på nyheterna som visade att det var en polisjakt, utan dess like på en mördare, som fortfarande är fri.
Jag minns att jag lärde mig ett nytt ord: Bestörtning ett ord som jag knappast hört varken förr eller senare.
I Sverige och världen har vi några datum, som vi sen minns på liknande sätt och det är ju 11 september 2001 och samma datum 2 år senare 2003.
Jahaja, det blev ett lite annorlunda inlägg det här, men på något vis, så är det så viktigt att vi minns, minns hur allt så snabbt kan förändras, inte bara för en själv, utan för alla.
Så ta hand om varandra, man vet aldrig när världen förändras en gång till.
Kram!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: