Migrationsverket

...Har aldrig varit där, fattar inte vad dom gör egentligen, men att det finns byråkrater som beslutar om enskilda människors liv som arbetar där, det fattar jag.
Idag fick jag veta att min vän och arbetskamrat inte fått Visum till Sverige. Det är inte ens politik utan byråkrati. Så vad kan man som enskild person göra??

 
Just nu känner jag två stycken som har med Migrationsverket att göra, Millie (min vän och arbetskamrat) och Hassan (en man från Iran) Hassan har varit i Sverige i 8 år. För 6 år sedan råkade han ut för en olycka i Tierp. Han skulle kliva av tåget på perrongen, men dörrarna öppnades åt fel håll, så han klev ut rakt ner på ett spår, samtidigt som ett X2000 kom och körde över honom... Honom vill Migrationsverket skicka tillbaka till Iran http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3641549.svd 
Millie, kom till Sverige tillsammans med sin familj för 6 år sedan. Bort från kriget i Serbien. Hennes pappa startade ett företag inom byggbranchen här i Sverige, anställde folk, som fick arbete.
Milijana fick en halvtidstjänst hos oss i köket, samtidigt som hon började att plugga på universitetet. Nu är dom utvisade ur Sverige, tillbaka till Serbien. Pappans företag har gått i konkurs och massor av folk har blivit arbetslösa och dom nekas visum tillbaka...Helt sinnes sjukt!!

Man undrar vad man som en enskild person kan göra? Hur kan man påverka en byråkrati, där enskilda människor sitter och bestämmer över människöden??

Helt otroligt är det iallafall...att dom som verkligen vill stanna här, dom som har arbete och ger arbete inte kan få vara här..Känns som om det är fel i byråkratin någonstans..eller i politiken..Speciellt när man ser hur det bränns bilar i Gottsunda och Stenhagen, och inte är det svenska ungdomar som håller på..

Kram!


Postat av: carola

Heja heja! När jag startar mitt parti är du självskriven socialminister eller migrationsminister eller nåt annat bra. Du blir mer och mer tränad och förberedd för nåt annat har jag sagt länge =) Kram!

Datum: 2009-11-03 kl. 17:04:44
Postat av: Lenitha

Läste artikeln... fruktansvärt! Jag håller tummarna för dina vänner!

Att dom ska bli utvisade och kriminella får leva lyxliv och stanna kvar! Patetiskt :(

Datum: 2009-11-03 kl. 18:20:50

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: