Kul med namn

Jag tycker det är kul med namn, har alltid tyckt det, och på jobbet har jag som en sport att försöka lära mig så mångas namn som möjligt..kan ju knappt hälften, men iallafall, viljan att lära mig finns där, och det är bla. för att jag tycker om namn! Mina tre barn har jag givit tre namn var, och med deras andra namn har jag "fört namn vidare". Det går ju verkligen i vågor och i generationer, det här med namn, namn som blir populära för en tv-serie, tex. Vilma, är ju ett sånt namn, efter succén med Skärgårdsdoktorn!
Ehlin och Alfons har ju valt det vackra namnet Adina, det hette förresten min gammelmormor, på min mormors sida. Ett gammalt, men otroligt vackert namn!


Adina, ett hebreiskt kvinnonamn som förekommer i Bibeln. Adina var då ett mansnamn och bars av en krigsherre under Kung David. Betydelsen är i det närmaste "smärt" och "slank", alltså "smal". Namnet har använts i Sverige sedan 1760-talet.Den 31 december 2006 fanns 1 360 kvinnor med förnamnet Adina folkbokförda i Sverige. Av dessa hade 486 det som tilltalsnamn/förstanamn.Namnsdag saknas, tidigare var det 3 juli.


Idag när jag kom till Fyrishov, så var det ganska mycket folk, som vanligt, men gick förbi en barnfamilj, med ett litet barn på filten, ca tre månader gammal, och mamman satt och pratade med någon, på hennes rygg fanns en tatuering...gissa vad det stod..Jo, Adina!! Hur coolt är inte det?
Förra veckan var det också en flicka som dom ropade Adina efter, men då var inte "min" Adina född än, så jag tänkte inte så mycket mer på det. Men jag tycker det är häftigt! Ett fint, ovanligt namn, men tydligen inte allt för ovanligt!!

Nu ska jag hämta min mamma på Akademiska, hennes ordinarie chaufför (Hans-Erik) blev kvar på lasarettet i Avesta, och skulle sövas(!) ner idag...det händer mycket, nästan jämt...!
Försöket med att få ut med tillräckligt av trombocyterna, har lyckats idag, så det är ju en lättnad!



Kram!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: